söndag 1 september 2013

Adéle - Lesley Pearse




Författare: Lesley Pearse, engelsk författarinna
Titel: Adèle
Utkom : 2004
Förlag: Damm förlag

Andra böcker jag läst av samma författare:
Elizabeth, Beth & Susan



Baksidan:
London 1931
Adèle är tolv år gammal när hennes lillasyster dör i en olycka. Hennes mor är en bitter och instabil kvinna och sorgen blir för mycket för henne. Hon ger Adèle skulden för systerns död och överfaller henne med en kniv.
När modern läggs in på mentalsjukhus har inte Adèle någonstans att ta vägen och hon förs till ett barnhem. Till en början trivs hon ganska bra, men när den manlige föreståndaren visar henne extra intresse blir de andra barnen avundsjuka. Snart står hon ensam, och allt för sent förstår hon att föreståndaren har planerat allt. En natt kryper han ner i hennes säng och hon undkommer med knapp nöd att bli våldtagen.
Adèle flyr samma natt ut på landet. Ensam, skräckslagen och uthungrad vandrar hon förtvivlat runt i hopp om att någonstans få hjälp. Och medan andra världskrigets fasor förmörkar England kommer Adèles liv än en gång att vändas upp och ner.

Mitt omdöme
Lesley Pearses böcker framkallar ett läsberoende hos mig. Hennes karaktärer består av starka kvinnor som blir prövade genom av livet på många sätt. När jag hade läst halva boken (330 sidor) hade Adèle hunnit bli övergiven av sin mor, utnyttjad på barnhemmet och tvingat lämna sin kärlek, så jag var skeptisk till hur del två av boken skulle lyckas fånga mig. Jag hade inte behövt vara orolig, del två var om möjligt ännu mer gripande.
Detta är en typisk feel good roman och man följer lätt med i allt som händer, tar till sig de olika karaktärerna och förfasas över vissa personers ondska, men gläds av övrigas välvilja.
Jag som älskar att resa blev intresserad av att besöka Rye i England när jag läser boken. Marsklandet där Adéle bor under stor del av boken upplevs kargt, men ändock vackert.

Mitt betyg blir CCCC.

1 kommentar:

  1. Ännu en bokblogg, två på samma dag. Kul! Välkommen till oss hör du.
    Gå gärna med i vår slutna fb grupp https://www.facebook.com/groups/165196960303489/?fref=ts Då blir det enklare att följa recensioner osv. Kram

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.