måndag 9 september 2013

En faders synder - Jeffrey Archer Ingen besvikelse


Författare: Jeffrey Archer
Titel: En faders synder (Cliftonkrönikan)
Utkom : 2013
Förlag: Damm


Andra böcker jag läst av samma författare:
Blodsbröder, Dolt motiv, Dömd till fängelse, Harrys sång









Baksidan:
Hemligheterna och lögnerna som omvärvt Harry Cliftons uppväxt har gjort det omöjligt för honom att stanna kvar i Bristol. Han tar värvning i flottan och lämnar allt bakom sig, inklusive kvinnan han älskar, som han just fått reda på att han aldrig kan gifta sig med.
Men Harrys fartyg sänks i Atlanten och nästan hela besättningen druknar. Bara en handfull män räddas, bland dem Harry och en officer, den unge amerikanen Tom Bradshaw. När Tom dör strax efter räddningen ser Harry sin chans. Genom att ta Toms identitet klipper han banden till det förflutna en gång för alla.
Men när de landstiger i USA upptäcker Harry vilket ödesdigert misstag han gjort. Bradshaw visar sig vara efterlyst för mord och Harry blir arresterad. Utan möjlighet att bevisa sin verkliga identitet är han nu knuten till ett förflutet långt värre än det han flydde från.

Mitt omdöme
Detta är andra delen i Cliftonkrönikan och historien fortsätter precis där den första delen slutade. Jag är en stor älskare av Archers böcker och detta är ingen besvikelse. Han hoppar skickligt mellan de olika karaktärerna och historien leds hela tiden framåt. Ibland känns hoppen i tid bli lite väl stora, men i det stora hela tycker jag om boken. Emma Bradshaws mod och Harrys intelligens, Hugo Bradshaws egoism, ja allt är skickligt beskrivet. Jag ser verkligen framemot den sista delen och hoppas verkligen att den snart utkommer på svenska.

Mitt betyg blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.