lördag 2 november 2013

Carolines arv - Katherine Webb

Författare: Katherine Webb
Titel: Carolines arv
Utkom : 2013
Förlag: Historiska Media


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Baksidan:
Systrarna Beth och Erica ärver släktens gamla gods. När de sorterar igenom gammelmormor Carolines tillhörigheter, väller minnena över dem. Idylliska barndomssomrar som visar sig ruva på olösta hemligheter. Det är gåtor som måste få ett svar. Minnen av kusin Henry som försvann spårlöst en het sommardag. Minnen av en elak mormor, vars liv kantades av bittert svek. Och en hemlighet som spänner över två kontinenter och mer än hundra år.


Mitt omdöme
Ytterligare ett recensionsex av en "ny" författare som blev ett lyckodrag. Jag mer eller mindre sträckläste boken, längtade hem från jobbet för att kunna läsa lite till om Caroline och hennes barnbarnsbarn. Upplägget i boken är av det alltmer vanliga slaget att man hoppar mellan dåtid och nutid. Ofta brukar jag gilla någon av delarna bättre, men i denna var bägge lika intressanta. Carolines annorlunda liv i USA innan hon blev lady Calcott och den olyckliga Beth och nyfikna Erica som söker efter svaret på barndomens gåta vart tog kusin Henry vägen. De kringresande folket som drar till sig både rädsla och nyfikenhet både förr och nu har en betydande roll i handlingen på samma sätt som indianerna i Carolines förra liv. Mitt råd till alla är läs boken, jag hoppas verkligen att det kommer fler översättningar av Katherine Webbs böcker.
Betyget blir CCCCc.

Tack till Historiska Media för recensionsexet.

 Boken finns att köpa hos Adlibris & Bokus

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.