tisdag 31 december 2013

Glasslottet - Jeannette Walls

Författare: Jeannette Walls
Titel: Glasslottet
Utkom : 2013
Förlag:  Bazar


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Handling:
Jag satt i en taxi och funderade på om jag var för uppklädd för kvällen, när jag kastade en blick ut genom rutan och såg mamma rota i en sopcontainer. Det var flera månader sedan jag sett mamma, och när hon tittade upp greps jag av panik för att hon skulle se mig och ropa mitt namn och att någon som var på väg till samma fest skulle få syn på oss tillsammans. Jag gled djupare ner i sätet och bad chauffören vända och köra mig tillbaka till Park Avenue.

Jeannette Walls mamma och pappa, några av de många oförglömliga karaktärerna i denna ovanliga självbiografi, är excentriker. Rex är en karismatisk och djupt störd man, vars lilla drinkproblem hindrar honom från att någonsin behålla ett jobb, Rose är konstnär som tycker att det är viktigare att måla en tavla än att se till att det kommer mat på bordet. Ungar ska bara lämnas i fred, då blir de härdade till såväl kropp som själ.
I denna skakande men också ömsinta uppväxtskildring beskriver Jeannette Walls hur hon och hennes syskon invaggas i övertygelsen om att deras turbulenta liv i djupaste fattigdom bara är ett enda strålande äventyr. 


Mitt omdöme
Wow, vilken bok. Jag är helt tagen. Det var länge sedan jag läste en bok som berört mig så mycket. Den var svår att lägga ifrån sig. Att läsa Jeannette Walls självbiografi om sin annorlunda uppväxt var en trevlig och skrämmande resa genom några av USA´s stater. Till en början gillar jag Jeannettes föräldrar som hittar på äventyr med sina barn trots deras totala avsaknad av pengar, men ju längre in i boken man kommer och ju äldre barnen blir, klarnar bilden av dessa föräldrar. Droppen var nog när pappan slog sönder barnens spargris där de lyckats samla ihop pengar för att ta sig till New York och istället köpte sprit för pengarna, där dog min sympati för honom. Mamman som tänker på sig själv och hellre ligger i sängen än arbetar gör mig riktigt irriterad. Barnen växer upp till starka individer som lärt sig klara sig själv och hjälps åt genom det hårda livet. Trots allt älskar Jeannette sina föräldrar vilket märks när man läser boken.

Detta är en bok som alla bör läsa, missa inte den! Jag ser verkligen framemot filmen med Jennifer Lawrence i huvudrollen. Hoppas att någon av Jeannette Walls övriga böcker kommer i svensk översättning, så att man kan få nöjet att läsa även dem.
Detta blir den bästa bok som jag läst i år, och betyget blir därmed CCCCC

Ett stort tack till Bazar förlag för recensionsexet.

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Den här boken har jag inte hört talas om, tak för tipset verkar riktigt bra. Passar även på att önska dig ett riktigt gott nytt år. Tusen tack för alla dina fina kommentarer. Kramar

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.