lördag 15 februari 2014

Medan mörkret faller - Anna Lihammer

Författare: Anna Lihammer
Titel: Medan mörkret faller
Utkom : 2014
Förlag:  Historiska Media


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Handling:
Mörkret faller över Europa år 1934. Nazisterna har tagit makten i Tyskland och många är på flykt. Hemma i Sverige fattas beslut om sterilisering av "sinnesslöa". I Uppsala hittas en högt uppsatt akademiker bestialiskt mördad i Anatomiska institutionens källare.
Den egensinniga Carl Hell blir utsedd att utreda mordet, och till sin hjälp har han polissyster Maria Gustavsson. De två kastas in i samhällets finrum där tvivelaktiga åsikter och inhuman forskning är en del av vardagen. Snart sker ytterligare ett mord och jakten på mördaren blir alltmer desperat.



Mitt omdöme: 
Anna Lihammers debut som deckarförfattare är i mina ögon en succé. En kunnig arkeolog som skriver en deckare som utspelar sig på trettitalet är något som verkligen borde passa mig och det gör det. Jag gillar direkt hennes sätt att skriva, det tar en stund innan den verkliga spänningen infinner sig, men det är absolut ingen tråkig läsning under tiden.
Mycket i boken handlar om steriliseringen av "sinnesslöa", vilket är en otäck påminnelse om något som hände för mindre än 100 år sedan i vårt eget land. Jag gillar polissyster Maria som inte låter sig hunsas av männen även om de har svårt att ta henne på allvar. Kommissarie Carl Hell beskrivs på ett bra sätt och man blir ännu mer nyfiken på hans bakgrund och vad som gjort honom till den han är.
Detta är den första boken om Carl och Maria och jag ser verkligen framemot att läsa mer om den, så jag hoppas att del två inte dröjer allt för länge. Rådet till alla som är intresserade av deckare och historia: Läs denna bok, ni kommer inte att ångra er.
Mitt betyg blir CCCCc.

Ett stort tack till Historiska Media för recensionsexet


Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

2 kommentarer:

  1. Det låter som en bok för mig, jag får vänta tills den kommer på pocket!

    SvaraRadera
  2. Den här låter riktigt intressant.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.