måndag 10 februari 2014

Veckans tematrio - Systrar och bröder


Efter en härlig helg i snöfattiga fjäll, så är det dags för en ny vecka och därmed dags för en ny tematrio hos Lyrans noblesser, denna gång med systrar och bröder som tema.

Svårt var min första tanke, men när jag började tänka efter litegrann så blev det svårt att andra hållet. Jag gillar verkligen att läsa böcker med syskon och framförallt tvillingar. Som barn älskade jag tvillingböckerna av Francine Pascal, men till dagens tematrio har jag valt följande böcker

1.  Jeffrey Archers bok - Blodsbröder, om ett tvillingpar som skiljs åt direkt efter födseln och hamnar i två vitt skilda familjer för att sedan stöta samman i vuxen ålder. Åh vilken underbar bok detta var!

2. Katherine Webbs bok - Carolines Arv, om två systrar som ärver ett gammalt släkthus. Det förflutna både knyter dem samman och splittrar dem . En underbar bok som jag sträckläste.

3. Philippa Gregorys bok - Den andra systern Boleyn, en historia som tar en tillbaka till Henrik VIII´s hov och de två systrarna Mary & Anne Boleyn. En riktigt bra bok av en suverän författare.
 Trevlig vecka allesammans!

10 kommentarer:

  1. Den andra syster Boleyn har jag läst! Gillar verkligen Philippa Gregory, sakta men säkert samlar jag på mig hennes böcker. Dina andra tips har jag inte läst.

    Som barn läste jag inte Pascal men ett annat tvillingpar läste jag om, lånade min pappas gamla böcker om tvillingdetektiverna av Sivar Ahlrud. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvillingdetektiverna

    Jag har ett annat tvillingtips bland mina tips i tematrion. http://havsdjupens-sal.blogspot.se/2014/02/tematrio-systrar-och-broder.html

    SvaraRadera
  2. Carolines Arv sträckläste jag med. Philippa Gregorys gillar jag också.

    SvaraRadera
  3. Den andra systern Boleyn gillade jag :)

    SvaraRadera
  4. Den andra systern Boylen har jag läst. Riktigt bra. Annars är jag inte så förtjust i Gregorys böcker, de jag läst.

    SvaraRadera
  5. Har inte läst någon av de här, men speciellt Den andra systern Boelyn verkar intressant!

    SvaraRadera
  6. The other Boleyn girl är riktigt bra! Har jag kvar mitt ex ska jag läsa om den snart.

    Har inte läst särskilt mycket av Archers skönlitteratur, men jag ska hålla ögonen öppna nästa gång jag hamnar på loppis!

    Och Tvillingarna dök förstås upp i huvudet, men de fick stå tillbaks denna gången...

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Tre böcker jag inte har läst, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Den andra systern Boleyn vill jag läsa. Har läst tre böcker ur rosornas krig av Gregory och gillar hennes sätt att skriva historiska romaner!

    SvaraRadera
  9. Systern Boleyn vill jag så gärna läsa :)

    SvaraRadera
  10. Oj, den här vet jag inte om jag klarar, jag som aldrig minns det jag läst... Får fundera på den ett tag...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.