onsdag 5 mars 2014

Bokgeografi - Tyskland

Svårt med tysk litteratur, men det är det här jag gillar med att vara med på Lindas bokgeografi. Jag öppnar ögonen för andra länder och lämnar min komfortzon som till största delen ligger i Sverige och i de anglosaxiska länderna.
Tyskland, jag som älskar att läsa om andra världskriget och tiden i DDR, ser verkligen framemot att titta igenom andras bokgeografi inlägg för att hitta lästips, men att hitta svaren på frågorna till veckans bokgeografi var inte helt lätt.

1. Berätta om en bok eller flera böcker du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Här har jag nästan rivit ut hela bokhyllan som består av ett helt gäng med böcker, många med flertalet år på nacken, för någonstans måste det finnas någon bok som jag läst om andra världskriget. Men det får sluta med att jag istället väljer den guidebok Berlin på åtta kapitel av Carl-Johan Vallgren som jag plöjde igenom innan vår Berlin resa för ett antal år sedan. En helt perfekt sådan eftersom man fick en bra inblick i Berlin och folket som bor där, tror faktiskt att det är den enda guidebok som jag verkligen läst från pärm till pärm.

2. Berätta om en eller flera författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Usch, vad jag skäms över att ha så dålig koll på Tyskland, här måste det bli skärpning. Den enda som jag kan komma på och som jag minns att jag en bok av våra tyska vänner för att jag skulle lära mig tyska var Der Kleine Prinz, men den är om jag inte missminner mig skriven av en fransk författare.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Jag har hört så mycket om boken Adams arv så att jag beställde den förra veckan på Adlibris bokrea. Förhoppningsvis ligger den i morgondagens bokskörd på posten. Måste verkligen skärpa mig och försöka hitta fler tyska författare att läsa, så tips mottages gärna.

4. Om du vill kan du också berätta om andra kulturella inslag från Tyskland.
När jag tänker på Tyskland, så är slott bland det första som jag tänker på (om man bortser från skidskytte). Jag skulle gärna vilja åka dit och besöka några vingårdar och slott. Som barn besökte jag tillsammans med min mor, bror och svägerska Mainau, men vid 12 års ålder var jag inte riktigt lika intresserad av en vacker trädgård som jag skulle vara idag. I övrigt har jag dålig koll på tysk kultur.

2 kommentarer:

  1. Skitskytte ja, och fotboll, är verkligen tyskt! :)

    SvaraRadera
  2. Jag har läst en hel del berättelser i romanform eller biografisk form om Tyskland under andra världskriget, men jag har bara varit i landet en enda gång. Så många människor rekommenderar ett besök i Berlin, där jag inte varit. Jag känner att jag vill resa dit. Ditt inlägg påminde mig om detta. Tack! :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.