måndag 28 april 2014

En man som heter Ove - Fredrik Backman

Författare: Fredrik Backman
Titel: En man som heter Ove
Utkom : 2012
Förlag: Bonnier Audio
Uppläsare: Torsten Wahlund

Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Handling:
Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!
Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.
Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Mitt omdöme:

Nu har jag äntligen sällat mig till er alla andra som läst boken om Ove. Jag har genom många recensioner förstått att det trots allt finns lite delade meningar om boken, men jag hade enormt stora förväntningar. För ovanlighetens skull infriades de fullt ut, jag älskade boken.
Normalt gillar jag inte Torsten Wahlund som uppläsare, men i denna bok fungerar han alldeles utmärkt. En man som heter Ove har precis allt, humor, tragedi och en väldig massa kärlek. Jag faller tidigt för Ove och förstår att livet inte varit speciellt lätt för honom genom åren. Boken har mycket tänkvärt i sig och jag tycker det känns tragiskt att ljudboken har tagit slut. Kommer troligen att läsa den som bok om något år för att tillgodogöra mig mer av innehållet som man lätt kan missa om man är ouppmärksam i lyssningen. Här har Fredrik Backman verkligen lyckats, tyvärr har jag inte samma känsla för hans andra bok, som jag harvat med i fyra månader snart utan att komma igenom.
Mitt betyg blir CCCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

2 kommentarer:

  1. Så kul att höra att du gillade den! :-) Jag tyckte också verkligen om den. Jag har inte läst "Mormor" än, men väl den där Backman vänder sig till sin son, och den gillade jag inte alls lika mycket.

    SvaraRadera
  2. Boken om Ove är ju så otroligt mysig!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.