måndag 27 oktober 2014

Mellan fyra ögon - Denise Rudberg

Författare: Denise Rudberg
Titel: Mellan fyra ögon
Utkom : 2014
Förlag: Forum


Andra böcker jag läst av samma författare:
Väninnan, Storlek 37, O.S.A, Jenny S, Matilde, Åse, 
Ett litet snedsprång, Två gånger är en vana, 
Bara tre kan leka så, Inte riktigt enligt plan



Baksidan:
Vädla Läroverk är Sveriges mest exklusiva och välrenommerade privatskola, där rektor Jane Eden styr såväl elever som lärare med järnhand. När skolans styrelseordförande mördas kopplas åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kollegor in på det känsliga fallet. Snart upptäcker de att Jane Eden har haft ett hemligt kärleksförhållande med den mördade mannen och hon blir genast huvudmisstänkt.

Men är det verkligen så enkelt, eller döljer sig något ännu mörkare under den putsade ytan? Marianne Jidhoff, kriminalkommissarie Torsten Ehn och kriminalassistent Augustin Madrid måste arbeta snabbare och diskretare än någonsin för att förhindra en katastrof.

Parallellt med mordutredningen brottas de tre utredarna med sina privatliv. Ett gammalt brev tvingar Marianne att bestämma sig - det är dags för henne att göra upp med minnena av sitt dåliga äktenskap och sina egna livsbeslut en gång för alla.


Mitt omdöme
Fjärde boken om Marianne Jidhoff och hennes kollegor och med denna bok är Rudberg tillbaka som den suveräna författarinna som jag tyckt tidigare, men som jag saknade i bok tre. Jag längtar efter chokladen som alltid står på bänken hemma hos Marianne och känner med henne när hon återigen upptäcker ett svek hos sin avlidne make. Insynen i den fina skolans värld som kanske inte enbart är vacker känns inte direkt inaktuell. En vacker yta kan i många fall dölja en inte lika fin insida.
Privatlivet för både Marianne, Torsten och Augustin är allt annat än harmoniskt och jag gillar att man lär känna dem mer och mer för varje bok. Det jag möjligtvis kan sakna lite är Mariannes barn som bara nämns lite ibland, men de kanske kommer igen mer i nästa bok.
Gillar verkligen boken och den var snabbt utläst, en riktig bladvändare med andra ord.

Mitt betyg på denna bok blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus




1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.