torsdag 23 oktober 2014

Möt Gabriella Ullberg Westin

 
Återigen har jag fått förmånen att få intervjua en debutförfattare, denna gång föll lotten på Gabriella Ullberg Westin som är aktuell med boken Ensamfjäril (läs gärna min recension här).

Jag skickade några frågor till Gabriella på mail och här är svaren som jag fick:

Född, när och var ?
Jag är född 1973 i Hudiksvall.

Familj?
Maken Erik som är Polis och våra två små barn.

Yrke/Utbildning?
Jobbar som kommunikationsansvarig på ett telekombolag.

Har du alltid drömt om att bli författare?
Jag har alltid älskat att skriva och på gymnasiet hade jag en svenskalärare som verkligen uppmuntrade mig. Där föddes drömmen om att bli författare. Att det skulle dröja så länge innan jag förverkligade min dröm tänkte jag kanske inte där och då, men att jag skulle skriva en deckare var givet redan från början. Kanske hade jag inte heller då tänkt mig att jag skulle skriva en erotisk deckare, men eftersom jag själv saknat svenska böcker i den genren så bestämde jag mig för att göra det.

I din debutbok "Ensamfjäril" så mördas en känd fotbollsspelares fru, hur kom du på att det skulle vara handlingen och vilka personer du ville ha som "utredare"? Mordoffrets karaktär har jag burit med mig sedan jag bodde i Italien för tio år sedan då jag träffade en person som inspirerade mig mycket. Offret Hennas historia, så som den utspelar sig i boken, har vuxit fram sedan dess. Jag har ett stort sportintresse och på något sätt ville jag även få möjlighet att skildra det i min story därför fick offrets make bli ett före detta fotbollsproffs. Huvudkaraktären, kriminalinspektör Johan Rokka, är en karaktär som kom till mig när jag satte igång att skriva Ensamfjäril. Rokka har jag skapat utifrån vad jag själv skulle vilja läsa om – han är en stark karaktär; burdus, i fleras ögon vulgär, och han är spontan och social. Samtidigt är han känslig och bär en stor sorg inom sig. Den kombinationen skapar en skön dynamik tycker jag, och gör att jag kan ställa till det för honom genom att placera honom i olika situationer. Jag har gett honom en del spännande kolleger också, som både hjälper och stjälper.

Vilka skulle du vilja säga är din målgrupp?
Jag tror att Ensamfjäril kommer att läsas av en bred målgrupp, den har en klassisk kriminalhistoria med spektakulära mordutredningar och starka karaktärer, men också en hel del romance och erotik. Men om jag ska specificera mig är nog kvinnor i 30-55-årsåldern ändå huvudmålgruppen.

Boken utspelar sig i Hudiksvall med omnejd, gjorde du mycket research innan eller litade du på ditt eget minne,( fanns kooperativet Gryningsglänten i verkligheten)?Jag gjorde en hel del miljöresearch samma vinter som jag började skriva boken, det är snart två år sedan. Så mycket som det snöade då hade det inte gjort på 35 år och det märks i boken. Men det är klart, många miljöer har jag också starkt i mitt minne eftersom jag är född och uppvuxen i Hudik och har bott i Italien där en del av historien utspelar sig. Ett kollektiv med namnet Gryningsgläntan har inte funnits i verkligheten.

Enligt ditt slutord är allt i boken påhittat, men jag undrar ifall du ”lånat” egenskaper till din boks karaktärer i din egen umgängeskrets och är det någon i så fall som känt igen sig? 
Jag har nog plockat en del egenskaper här och några andra där, både av människor som jag känner väl och de jag bara mött någon enstaka gång. Men en person som jag hoppas känner igen sig är min man som lånat ut flera karaktärsdrag till huvudkaraktären Johan Rokka.

Har du någon favoritförfattare?
Jag gillar verkligen ”scandi crime” och måste säga att min absoluta favorit är Stieg Larsson. Men jag gillar även Jussi Adler Olsen, Mari Jungstedt och Emelie Schepp. Men när jag vill hålla italienskan vid liv läser jag gärna Italo Calvino.

Vilken är din favoritbok?
Måste få säga två böcker – Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson med alla parallella intriger som flätas samman, och Le città invisibili av Italo Calvino som jag tycker är en stor inspiration med de otroliga miljöerna i de osynliga fantasistäder som skildras.

Hur lång tid tog det från idé till färdig bok?
Jag började skriva för snart två år sedan och igår, den 22 oktober, började boken säljas. Det är en lång process även efter att manuset är färdigskrivet och blir antaget, en process som innehåller redigering, korrektur, omslag, sättning och tryck.

Hur valde du omslag?
Det var förlagets omslagsmakare som tog fram det och jag fick komma med synpunkter som till slut gjorde att vi landade i det färdiga omslaget.

Jag gillade boken skarpt och ser framemot att följa Rokkas vidare äventyr som jag förstått att du skriver på just nu. Kan du ge en liten hint om vad som händer?
Vad roligt att du gillade den! Ja, det stämmer att jag skriver på en uppföljare, även om jag inte har så mycket skrivtid just nu när det är release dags för Ensamfjäril. Men, i uppföljaren kommer Johan Rokka att ställas inför nya, stora utmaningar – både i jobb och privatliv och händelser i hans förflutna kryper allt närmare.

Ett stort tack till Gabriella som ställde upp på denna intervju, för er som är intresserade att följa Gabriella så hittar ni hennes hemsida här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.