torsdag 30 oktober 2014

Norrsken - Frida Skybäck

Författare: Frida Skybäck
Titel: Norrsken
Utkom : 2014
Förlag: Månpocket


Andra böcker jag läst av samma författare:

Inget





Baksidan:
Den äldsta systern Cecilia Stiernfors återvänder hem till Rosenlund efter en lång tids frånvaro. Var hon egentligen har varit och vad hon har gjort är höljt i dunkel, men hon är inte längre densamma. Djupt olycklig drar hon sig undan, skriver och drömmer om att bli författare. Mellansystern Elisabeth var tidigare hennes förtrogna men har nu allierat sig med den yngsta, utlevande och provokativa systern Amelie. Den enda ljuspunkten är lillebror Benjamin, som är ensam arvinge till gården.

Föräldrarna är ivriga att få äldsta dottern bortgift och hittar en lämplig kandidat i den franskättade adelsmannen Jacques Rousseau. Cecilia tvingas in i ett äktenskap med en man hon inte älskar. För vad är alternativet om hon inte gifter sig? Och vad vill egentligen Ludvig som plötsligt dyker upp? Cecilia vet inte längre vad hon känner när hon återser ungdomskärleken som reste till Italien och sedan aldrig hörde av sig.


Mitt omdöme
Här är jag fast från första sidan och har svårt att lägga boken ifrån mig. Man förstår ganska snart vad hon varit med om, men återblickarna är välskrivna och man känner kylan från både mor och den karga omgivningen. Systrarnas ovilja att ta in henne i deras gemenskap igen är hård och Cecilia får verkligen kämpa. Miljöerna är välbeskrivna och jag hör inom mig frasandet från de stärkta kjolarna och känner korsettens hårdhet. Livet som kvinna i mitten av 1800-talet skildras trovärdigt och man känner verkligen med Cecilia när hon går igenom de svåra beslut som hon måste ta.
Längtar verkligen efter uppföljaren som kommer till våren.

Mitt betyg på denna bok blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Tack till Månpocket och Frida Skybäck för recensionsexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.