lördag 25 oktober 2014

Svarta vatten - Attica Locke

Författare: Attica Locke
Titel: Svarta vatten
Utkom : 2014
Förlag: Leopard Förlag


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Baksidan:
Houston 1981. Framtiden ser äntligen ljusare ut för Jay Porter som i åratal kämpat för att få sin lilla oansenliga advokatbyrå att gå ihop. Han överraskar sin gravida fru Bernie med en romantisk kvällstur längs med floden. Men kvällen tar en oväntad vändning när de passerar Houstons ruffigare kvarter och plötsligt hör en kvinnas skrik på hjälp, sedan pistolskott och ljudet av en kropp som faller i floden. Jay inser att han måste rädda kvinnan från att drunkna och dyker ner i det dunkla, svarta vattnet. Kvinnan är chockad men inte skadad, och uppenbarligen rädd. Hon vägrar att berätta något om vad som hänt.
Jays räddningsinsats visar sig få oanade konsekvenser och han hamnar mitt i en mordutredning med minst sagt oklar utgång. Mot sin vilja dras han allt djupare in i ett mysterium vars förvecklingar leder ända till Houstons absoluta maktelit. Jay ställs inför svåra val och tvingas att konfrontera spöken ur sitt eget förflutna.

Mitt omdöme
Jag blir lite splittrad av denna bok och kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker. Bitvis är den riktigt bra för att sedan bli seg. Jag gillar upplägget att man hoppar lite mellan nutid och dåtid för att lära känna Jay mer, allteftersom historien nystas vidare så förstår man mer om vem han är och vad han blivit utsatt för. Rasmotsättningarna som genomsyrar boken är intressanta och man känner sig som om man befinner sig i Houston, som beskrivs väldigt bra. Författarens slutord om hur berättelsen kom till höjde intrycket en aning.

Mitt betyg på denna bok blir CCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus



Stort tack till Leopard Förlag för recensionsexet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.