torsdag 6 november 2014

En skärva hopp - Göran Redin

Författare: Göran Redin
Titel: En skärva hopp
Utkom : 2014
Förlag: Hoi


Andra böcker jag läst av samma författare:

Ett fjärran krig





Baksidan:
Åtskilda ställs syskonen från Lövberga gård inför svåra prov. Gamla och nya fiender samlar sina krafter och intelligens, beslutsamhet och kärlek är allt de har till sitt försvar. När inte ens det räcker mot övermakten, när inte mer än en skärva hopp återstår; vad ska man då ta sig till.

Mitt omdöme
Äntligen kommer fortsättningen om tvillingarna Erik och Karin som tar vid där den första boken slutade. Erik befinner sig ute i krig och Karin bor och arbetar som bokförerska och hushållerska i Finspång. Hennes mediciniska kunskaper som mormodern lärde henne är inte enbart till glädje vilket hon ganska snart blir varse.
Erik som befordrats i kriget möter inte heller han enbart vänliga människor och hans ärlighet är nära att kosta honom livet.
I denna bok får man stifta bekantskap med en ny stark kvinna, nämligen äldsta brodern Anders hustru Lovisa, som hamnar tillsammans med sin starka svärmor på Lövberga gård. Runt om dem i grannskapet finns gamla fejder som hotar att förstöra deras lycka.
Jag gillar verkligen Redins sätt att framställa kvinnorna, starka trots den svåra tid de lever i.
Krigsdelarna är precis som i denna bok ett bra sätt att lära sig mer om Sverige under stormaktstiden, men jag föredrar när det handlar om livet på gårdarna hemma i Sverige.
Jag hoppas verkligen att Göran Redin skriver för fullt på fortsättningen och att den kommer om inte alltför avlägsen framtid för jag vill veta hur det går för syskonen.
Om ni har minsta intresse för historia så måste ni läsa denna serie.

Mitt betyg på denna bok blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Tack till Hoi för recensionsexet.

1 kommentar:

  1. Hej Cattis, och tack för den fina recensionen. Jag kan lugna dig med att jag jobbar för fullt på bok nr 3, ungefär en fjärdedel är skriven :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.