torsdag 13 november 2014

Storasystern - Danielle Steel

Författare: Danielle Steel
Titel: Storasystern
Utkom : 2014
Förlag: Massolit Förlag


Andra böcker jag läst av samma författare:

Flertalet, men minns inte exakt vilka.




Baksidan:
Victoria har alltid fått höra att hon är en stor flicka, inte minst från sina slanka, snygga föräldrar. Så fort hon kan flyttar hon från det kroppsfixerade Los Angeles till New York, där hon till föräldrarnas fasa blir lärare ett yrke med såväl låg status som låg lön. Men Victoria älskar sitt jobb och på det privata planet tar hon upp en ojämn kamp mot övervikten. Samtidigt börjar hon så smått att acceptera sig själv. Kanske finns det någon som kan älska henne för den hon är?


Mitt omdöme
Kommer inte ihåg när jag läste en bok av Danielle Steel senast, men som oftast med hennes böcker vet man vad man får. I detta fallet blir jag till största delen förtvivlad hur föräldrar kan vara så orättvisa med sina barn. Grymheten att som barn få höra att man var en provkaka och det är inte konstigt att det blev fel första gången som man provade och att den riktiga kakan (lillasystern)blev perfekt. Victoria är en helt underbar karaktär som har svårt att tro på andra och att känna sig älskad på grund av sin uppväxt. Lillasyster Gracie blir också förstörd av sina föräldrar men på ett helt annat sätt, hon är den som föräldrarna stolt visar upp och som går i sin mors fotspår, trots deras olikheter så är bandet systrarna emellan väldigt starkt.
Boken är kanske inte något litterärt storverk och kasten framåt i tiden går ibland lite väl fort, men om man vill ha en lättläst bok som berör så kan jag rekommendera denna. Jag skulle vilja läsa en fortsättning för jag blir nyfiken vad som händer med systrarna längre fram i livet och det brukar vara ett bra betyg på en bok.
Mitt betyg på denna bok blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Tack till Massolit för recensionsexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.