måndag 5 januari 2015

Den svarta löparen - Kristina Appelqvist

Författare: Kristina Appelqvist
Titel: Den svarta löparen
Utkom : 2009
Förlag: Alfabeta

Antal sidor: 301
Boktyp: E-bok
Serie : Lundgren/Alexandersson del 1
Utspelar sig i : Skövde

Andra böcker jag läst av samma författare:

Inget, debut

Baksidan
Emma Lundgren, ung rektor vid Västgöta universitet i Skövde, är alldeles ny på jobbet, när hennes sekreterare Vera Nilsson plötsligt hittas brutalt mördad. Hela universitetsledningen blir genast misstänkta och mordet väcker stor medial uppmärksamhet. Emma gör allt för att undvika en katastrof samtidigt som hon kämpar med sin nya roll som rektor. När sedan en schackpjäs från 1300-talet som tidigare stulits från utgrävningarna i Varnhem dyker upp, tätnar mystiken. Vem har stulit schackpjäsen och hur har den hamnat i den mördades tillhörigheter?

Mitt omdöme: Härligt att göra en ny bekantskap i deckarvärlden och som dessutom utspelar sig i universitetsmiljö. Föll ögonblickligen för Emma, hennes problem som nytillträdd ung kvinnlig rektor, hennes karaktär känns äkta och allteftersom historien nyftas upp får man lära känna hennes bakgrund ytterligare. En riktig pusseldeckare med andra ord.
Jag slukade denna bok från början till slut och köpte genast även restarande delar. Fördelen med att upptäcka en författare sent är att det redan finns flera böcker att läsa direkt efter varann så hinner man inte tappa tråden om de olika personligheterna.
Mitt betyg CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris ochBokus

1 kommentar:

  1. Kristina Appelqvist har jag varit nyfiken på länge nu, men jag har hört så mycket, både bra och dåligt om hennes böcker att jag tvekar lite.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.