fredag 20 februari 2015

Bokbloggsjerka 20-23 februari

Vad skönt att fredagen äntligen är här, veckorna springer iväg och jag hinner varken läsa eller blogga för tillfället. Februari är alltid en hektisk månad för mig som jobbar med ekonomi, men denna månad har varit extrem, vilket kan bero på att min kollega är sjukskriven och hennes arbetsuppgifter har till stor del hamnat på mig, puuh! Därför känns Annikas jerka idag som något jag också skulle behöva hjälp med, även om det för Annikas del handlar om värk.


Suget att skriva är dock ständigt närvarande och jag försöker verkligen hitta sätt för att kunna slänga ihop ett par inlägg i veckan åtminstone. Hittills har jag inte kommit på något som skulle hjälpa mig på vägen och därför skulle jag vilja ta del av era bästa tips. Det vill säga var (och hur) författar du dina inlägg?

Jag är en humörmänniska så ibland har jag ingen som helst lust att skriva något alls eller som nu när jag inte har någon tid över. Något som jag börjat med på senare tid är att så snart jag börjat läsa en bok så gör jag ett utkast som jag sedan fyller på med enkla kommentarer allteftersom jag läser boken, vilket känns som om det fungerar bra eftersom jag läser de flesta böcker på Ipaden och om inte annat så har jag den oftast i närheten.

När jag har gått om tid brukar jag försöka skriva ett antal inlägg som jag sedan schemalägger. Jag tror att man måste försöka att inte låta bloggen bli ett stressmoment, vilket jag har väldigt lätt att göra. Vill ju skriva och framförallt läsa vad alla andra skriver och då blir det lätt ett tungt ok att bära, så även jag ser framemot att läsa vad ni andra svarar på Annikas inlägg.

Trevlig helg allesammans, själv ska jag på Melodifestival tillsammans med hela familjen!


16 kommentarer:

  1. Åh, Melodifestival! Bor du i Östersund?
    Jag schemalägger numera, det stressar mig mindre faktiskt. Och utkast på böcker jag läst måste jag göra, annars glömmer jag.

    SvaraRadera
  2. Ibland känner jag att jag också skulle behöva skriva ner kommentarer under läsningen, ibland använder jag Goodreads till det och ibland blir det inte av alls :)

    SvaraRadera
  3. Det går mycket efter vad man har lust med och ork också

    SvaraRadera
  4. Schemaläggning måste vara en bloggares bästa vän :)

    SvaraRadera
  5. Åh hoppas du får trevligt på melodifestivalen! Är inte alls avundsjuk ;)

    SvaraRadera
  6. Ja, om bloggen blir en tung plikt är det nog dags att lägga ner projektet

    SvaraRadera
  7. jag gör också anteckningar medan jag läser.

    SvaraRadera
  8. Jag tog emot alldeles för mycket recensionsexemplar i början vilket gav en måste-känsla hela tiden. Bloggen är ju min hobby så nu har jag lärt mig att minska måste-läsningen och gå mest på vad jag själv känner för att läsa. Vill också vara på mellon!

    SvaraRadera
  9. Jag brukar också börja med ett utkast så fort jag läst ut en bok.
    Ha det så kul på Melodifestivalen :)

    SvaraRadera
  10. Det är väldigt viktigt att man tycker det är kul att blogga, annars är det ingen idé

    SvaraRadera
  11. Jag ser att du läser Katarinas bok av Maria Gustavsdotter. Det gör jag också. Ska bli spännande att se vad du tycker.

    SvaraRadera
  12. Ja bloggen måste vara ett nöje :) Inget stressmoment, det finns det nog av ändå!

    SvaraRadera
  13. Att det går att schemalägga är ju alldeles utmärkt. :)

    SvaraRadera
  14. inen stress och ingen pres. lustbetonat ska det vara

    SvaraRadera
  15. Märker att det är många som schemalägger sina inlägg. Det har jag faktiskt aldrig prövat.

    SvaraRadera
  16. Smart tips att börja recensera parallellt med att du läser boken, bättre än att göra som mig och recensera någon vecka efter...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.