onsdag 8 april 2015

Toscana tur och retur - Åsa Hellberg


Författare: Åsa Hellberg
Titel: Toscana tur och retur
Utkom : 2015
Förlag: Forum

Antal sidor: 311
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Stockholm, Malmö & Toscana

Andra böcker jag läst av samma författare:

Casanovas kvinna, Sonjas sista viljaSonjas hemlighetEn liten värld


 
Baksidan
Sara Raphael saknar uppslag till sitt nästa reportage. När hon köper en motorcykel för en spottstyver och ser en annons som lockar med slott, vingårdar, olivolja och solrosfält, finns bara ett alternativ: hon måste få upp sin bästa vän på pallen och åka dit.

Jessica Romin, den kända författaren, går alltid i högklackat och gapskrattar åt Saras förslag. Hon ska på en författarträff i Malmö och tänker naturligtvis ta tåget dit. Hur det sedan kommer sig att hon ändå sitter bakom Sara i ett skinnställ vet hon inte riktigt.

Det blir en resa de båda väninnorna aldrig kommer att glömma – en oplanerad tältnatt vid Vänern, för små hjälmar, hotfulla medtrafikanter, stiliga hjältar, barska italienska kvinnor … Och så till sist slottet. En magisk plats där Sara känner igen sig alltför väl. Hon minns med både fasa och pirr romansen för så länge sedan. För Jessica innebär mötet med den trevlige Anders en chans att för alltid glömma JP – sitt livs största kärlek – så att hon slipper prata om det där som gör så ont.


Det italienska slottets tinnar, torn och vinkällare bär på hemligheter som påverkar både Sara och Jessica på sätt de aldrig hade kunnat ana. Frågan är om man verkligen kan fly från sitt förflutna.


Mitt omdöme:Vilken underbar bok, Åsa Hellberg har verkligen lyckats igen att skriva en bok som går direkt in i hjärtat på mig. En bok som gör att tårarna rinner på slutet har något speciellt och det har denna bok. Jag som aldrig åkt motorcykel och är alldeles för feg för att prova får en viss längtan till motorcykelsemester efter att ha följt med Sara på hennes äventyr. Boken innehåller verkligen allt både glädje och sorg och en hel del humor, storyn är enkel men underbar. Toscana hamnar på min lista över ställen att besöka, undrar om Hellbergs slott finns i verkligheten och om de hyr ut rum? Mitt betyg på denna underbara bok kan inte bli annat än CCCCC.


Tusen tack till Forum för recensionsexet.


Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

3 kommentarer:

  1. Tusen tack, vad roligt att du tyckte om den!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag måste snart läsa något av Åsa Hellberg. Får nog ta och flytta upp den bok jag har i läskön :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.