måndag 26 oktober 2015

Familjerna på Cavendon Hall - Barbara Bradford Taylor

Författare: Barbara Bradford Taylor
Titel: Familjerna på Cavendon Hall
Utkom : 2015
Förlag: HarperCollins Nordic

Antal sidor: 447
Boktyp: ebok
Utspelar sig i : Yorksihire England

Andra böcker jag läst av samma författare:
Flertalet för mängder med år sedan. 



Baksidan:
Cavendon Hall familjegodset i Yorkshire i England har varit släkten Inghams egendom i flera hundra år. Familjen Swann har varit i dess tjänst nästan lika länge. I alla år har familjerna levt sammanflätade sida vid sida och delat glädje och sorg, hemligheter och skandaler. Första världskriget är i annalkande och familjerna ställs inför utmaningar de aldrig kunnat föreställa sig. Relationerna sätts på prov, lojaliteter betvivlas och hemligheter kommer upp till ytan. När ovissheten om framtiden är som störst är en säker: familjerna kommer aldrig mer vara desamma.


Mitt omdöme
Det är verkligen flera decennier sedan jag senast läste en bok av Barbara Bradford Taylor och jag blev verkligen glad när jag fick möjlighet att återknyta kontakten med hennes böcker.
Första boken om familjerna på Cavendon hall är en härlig familjehistoria med som rymmer både tragedier, glädje och mycket kärlek. Kvinnoporträtten är starka och man förflyttas snabbt tillbaka till tiden och kan verkligen leva sig in i livet på godset. Systrarna Ingham är alla väldigt färgstarka personligheter och jag gillar dem alla fyra för att inte prata om de starka kvinnorna Swann.
Kort sagt, detta är en bok som är väl läsvärd om man gillar historiska starka skildringar som är lättlästa. Kommer att omedelbart kasta mig över nästa bok om Cavendon Hall.
Mitt betyg på denna bok blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus


Ett stort tack till HarperCollins Nordic för recensionsexet

1 kommentar:

  1. Jag läste en hel del av Barbara Bradford Taylor på 90-talet (tror jag det var) och jag gillade verkligen hennes berättelser. Varför jag slutade läsa vet jag inte, men jag fick nog för mig att hon inte levde längre.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.