lördag 19 oktober 2013

Bokbloggsjerka 18-21 oktober

Denna vecka är Annikas Bokbloggsjerka lite klurig, eller rättare sagt svår att begränsa, speciellt när man sitter i stugan utan dator och skriver endast på majens Ipad, snacka om fingervals!
Frågan lyder:

Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det gäller deras sätt att skriva ?

Den första som jag direkt tänker på och som aldrig gjort mig besviken i sina böcker är Tamara McKinley, hennes skildringar av livet på den australiensiska landsbygen är magisk, man flyttas direkt till de platser hon beskriver trots att man akdrig varit där. Ser verkligen framemot hennes nästa bok som kommer om ett par veckor!

Victoria Hislop är också en favorit, vars böcker alltför sällan översatts till svenska. Boken "Längtans ö" är en favorit, där man känner skräcken av spetälska krypa in på när man läser.

Slutligen väljer jag (har glömt massor) Philippa Gregory för hennes sätt att levandegöra den brittiska historien. Jag älskade verkligen boken "Den andra systern Boleyn", där man kunde känna kylan som fanns i väggarna i slottet.

Fortsatt trevlig helg allesammans, nu kryper jag ihop framför den öppna spisen med en god bok i handen!

6 kommentarer:

  1. Tamara McKinley har jag tänkt läsa något av ett bra tag nu.

    SvaraRadera
  2. Tamara McKinley har jag läst någon bok av och har för mig att jag tyckte om den. Philippa Gregory har jag länge funderat på att läsa!

    SvaraRadera
  3. Den andra systern Boleyn var verkligen bra.

    SvaraRadera
  4. Både McKinley och Gregory tillhör de författare som jag gärna läser. Låter så mysigt med brasa och en god bok.

    SvaraRadera
  5. Jag har läst några böcker av Tamara McKinley och gillar dem. Min favorit är Matildas sista vals

    SvaraRadera
  6. O, kommer McKinley med nytt, det har jag missat. Min favorit liksom Författardrömmars är Matildas sista vals, de andra har inte riktigt nått upp till samma nivå men ligger såklart nära.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.