måndag 27 januari 2014

Röd måne - Elisabet Nemert



Författare: Elisabet Nemert
Titel: Röd måne
Utkom : 2013
Förlag: Forum
Uppläsare: Anna-Maria Käll

Andra böcker jag läst av samma författare:
Ingen



Handling:
Månen lyser flammande röd den frostiga höstnatt i nådens år 1626 när läkekvinnan Ingrid Ingemarsdotter rider mot sitt hem, gården Näs nära Skokloster i Uppland. Röd måne är ett djävulstecken, ett lockrop från den onde själv som då kallar de sina till sig. När månen är röd håller man sig inomhus om man är rädd om sin själs salighet.

Plötsligt bryts tystnaden av ett spädbarns hjärtslitande gråt och vid vägkanten hittar Ingrid ett övergivet nyfött flickebarn. Flickan döps till Indra och växer upp hos Ingrid, som skänker henne all sin kunskap om växternas läkande förmåga.

Men Indra har också begåvats med läkande händer, en förmåga som måste hållas hemlig. Den som har kraft att läka sjukdom har också kraft att framkalla det som är ont. Och straffet för trolldom är döden.

När häxbålen tänds över landet drar en klappjakt igång som tvingar Indra på flykt.


Mitt omdöme:

Vilken underbar bok! Jag har under en längre tid försökt lyssna klart på Mormor hälsar och säger förlåt, men det har gått riktigt trögt, så tillslut beslutade jag mig för att byta bok i mobilen. Jag ångrar inte att jag valde Röd Måne. Strykning, städning ja, minst sagt alla tråkiga sysslor har under senaste veckan gjorts med ett leende på läpparna och med denna härliga bok i öronen. Berättelsen om Indra är välskriven och jag kommer snabbt in i handlingen, miljöerna i 1600-tals Sverige beskrivs på ett sätt som gör att man känner hur man själv står där. Jag gillar verkligen böcker som kan få en att fly från sin vardag och kastas in i någon annans. Eftersom jag gillar historiska romaner och inte har något emot att det även finns lite ockulta händelser inblandat så har jag hittat en ny favoritförfattare som tack och lov har skrivit flera böcker innan denna, så nu kommer jag att få ett skinande rent hem :-). Anna-Maria Käll som uppläsare är återigen suverän.
Mitt betyg blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.