fredag 28 februari 2014

De oskyldiga - David Baldacci

Författare: David Baldacci
Titel: De oskyldiga
Utkom : 2013
Förlag:  Bokfabriken


Andra böcker jag läst av samma författare:
Ingen



Handling:
Den före detta elitsoldaten Will Robie är en topphemlig, statsanställd lönnmördare som USA:s regering använder i situationer där varken polis, FBI eller militär räcker till. Robie utför sina order utan frågor och han misslyckas aldrig.
Men så går ett uppdrag fel. Robie är utskickad mot ett mål mitt i Washington D.C., men känner instinktivt att något inte stämmer. För första gången gör Robie det otänkbara: han vägrar att döda.

Robie blir nu själv jagad av sin egen organisation och tvingas fly för sitt liv. Hans vägar korsas av den fjortonåriga Julie, en gatusmart tjej på flykt undan en okänd mördare som samma kväll skjutit ihjäl hennes föräldrar. Robie bestämmer sig för att hjälpa Julie och inser snart att de båda har hamnat i centrum av en enorm konspiration som hotar rikets säkerhet.

Mitt omdöme
Den här boken fångade mig från första stund, den börjar med att Will Robie befinner sig i Edinburgh och mördar en snubbe i Mary King´s close, en spöklik plats under de "nya" byggnaderna i Edinburgh som jag och min dotter gick en guidad tur genom för ett antal år sedan. Beskrivningen av de underjordiska gatorna var verkligen målande. Efter ytterligare några kapitel har handlingen fart och det är svårt att lägga boken ifrån sig. Jag gillar Robie och den sidan som han visar tillsammans med Julie, som också är en tjej som man lätt fastnar för. Hoppas verkligen att det kommer en fortsättning, för jag vill gärna veta vad som händer med Will Robie.

Är otroligt glad att jag äntligen har läst en David Baldacci bok för nu kommer jag att försöka hitta fler av hans böcker och om de är lika bra som denna så har jag många spännande månader framför mig. 
Betyget på min februaribok i Spänningsutmaningen blir CCCCc.

Tusen tack till Bokfabriken för recensionsexet.

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

3 kommentarer:

  1. Ja den vill jag läsa med

    SvaraRadera
  2. Jag har problem att kommentera, så nu jkanske du får tre kommentarer av mig... Den här boken låter som nått för mig, tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av denne författare så nu blev jag ju väldigt intresserad :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.