onsdag 19 mars 2014

Grejen med verb - Sara Lövestam

Författare: Sara Lövestam
Titel: Grejen med verb
Utkom : 2014
Förlag:  Piratförlaget


Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget




Handling
Om verb vore medborgare, vilka skulle styra landet? Varför är particip som lustiga krabbor och vad är likheten mellan preteritumsystemet och Stålmannen?

Mitt omdöme
Svaret på dessa frågor om man läser Sara Lövestams bok om verb. Jag önskade verkligen att jag haft denna bok som lärobok när jag skulle lära mig verb, vilken underbar bok. Även om man idag inte är i samma behov av kunskapen om alla verbformer så skrattar jag på många ställen. Jag kommer fortfarande att ha svårt att inte säga imperfekt utan använda det nya uttrycket preteritum, trots den fina sagan om preteritums uppkomst. En mycket rolig och lärande bok som jag rekommenderar varmt, jag garanterar att om man har prov i svenskans verb så kommer denna bok att hjälpa till att få högsta betyg. 

Blev dessutom väldigt intresserad av Sara Lövestams andra böcker som jag helt missat, så nu blir det till att läsa någon roman av henne också.
Betyget blir CCCC.

Tusen tack till Piratförlaget för recensionsexet.

Boken finns att köpa hos Adlibris och Bokus

1 kommentar:

  1. Spännande att det går att skriva så roligt om verb...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.