måndag 15 september 2014

Gone Girl - Gillian Flynn

Författare: Gillian Flynn
Titel: Gone Girl
Utkom : 2013
Förlag: HörOpp

Uppläsare: Anna Maria Käll



Andra böcker jag läst av samma författare:
Inget


Baksidan:
Nick och Amy Dunne har varit gifta i fem år. De har börjat om på nytt i en trygg småstad i Missouri. Men på deras bröllopsdag försvinner Amy spårlöst. I parets villa finns tydliga spår efter en kamp på liv och död. Misstankar faller snabbt på den äkta mannen, som bedyrar sin oskuld och gör allt för att få polis, medier och omvärld på andra spår. Samtidigt ger Amys flera år gamla dagbok en bild av Nick som börjat bli allt annat än trevlig. Men är han verkligen en mördare? Och å andra sidan: Om han är oskyldig, var är Amy Dunne någonstans?

Mitt omdöme
Otroligt svårt att recensera denna bok. Hade enormt stora förväntningar på boken innan jag började lyssna på den, vilket jag gjorde i januari och har inte lyckats ta mig igenom den förrän nu. Det är inte bokens fel för den är bra, men dessvärre läste jag någon recension som sa att den inte slutade som man trodde och då blev jag väldigt rädd för att jag inte skulle gilla slutet. Jag vet att det kan låta lite underligt, men jag tror att det påverkade mitt lyssnande väldigt mycket.

Boken är upplagd så att man i vartannat kapitel får följa Nick Dunne och hur han påverkas av sin frus försvinnande och vartannat kapitel handlar om Amy. Boken är bra och nu ångrar jag att jag inte lyssnat på den fortare, den är välskriven och det finns hela tiden en liten tvist som tar historien i en annan riktning. Har rekommenderat min make att lyssna på den nu, ska bli spännande att höra hans uppfattning om den.
Anna Maria Käll som uppläsare är som vanligt kanon.
Kommer jag att läsa på någon fler bok av Gillian Flynn? Troligen.

Mitt betyg på denna bok blir CCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

1 kommentar:

  1. Den ligger här hemma och väntar på att jag ska komma till den i läshögen. Jag läste hennes "Mörka platser" och ville genast läsa mer av henne!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.