onsdag 26 november 2014

Ferry tales - Björn Ferry

Författare: Björn Ferry
Titel: Ferry tales: inte så förbannat tillrättalagt
Utkom : 2014
Förlag: Forum


Andra böcker jag läst av samma författare:

Inget





Baksidan:
Björn Ferry är Sveriges mest framgångsrika manliga skidskytt med både VM- och OS-guld i prisskåpet. I mars 2014 gjorde han patron ur och nu släpper vi hans dagboksbiografi.

"Jag hade länge drömt om att skriva en bok. Jag började skriva om sådant jag trodde folk skulle gilla; om onanins effekter på formen, vindrickande och andra diverse lustigheter. Men vartefter tiden gick tvingade skrivandet mig att också tänka och reflektera. Jag har lärt mig massor om mål och mening, livet och framtiden. Jag har lärt mig saker om mig själv, både bra och dåliga.

Boken handlar om mitt liv som jag upplevt det, om skidskytte, skog och politik - om träningen, pengarna och kärleken. Om omgivningens uppoffringar, rädslan för smittor och att inte vara där för dem som man tycker om. En resa under drygt två år, om livet som elitidrottsman, frånvarande pappa och smygkapitalist. Och inte så förbannat tillrättalagt. Inte alls. Tvärtom, öppen, bitvis inskränkt, om mina tankar, drömmar och möten." 



Mitt omdöme
En bok som inte direkt behöver någon presentation efter den hysteri som blev i media när den släpptes några veckor tidigare än planerat. Det känns lite annorlunda att recensera en bok som många redan har massor av åsikter om innan de ens läst boken.
En bok skriven av rubrikmakare Björn Ferry. Har man följt Ferrys framfart i spåren och lyssnat på intervjuerna med honom efter så vet man att det kan komma precis vad som helst.
Visst det är en hel del av Björns kroppsvätskehumor i boken, som han säkert kunnat hoppa över, men det är hans dagbok och då bör det inte vara tillrättalagt precis som titeln säger. Kritikerna gillar inte hans sätt att hoppa på sina landslagskompisar, men som ofta sker så är det lösrykta delar och själva diskussionen som kommer efter eller före gav i alla fall mig en något annan syn än vad media uttryckte, sedan får man inte glömma att det är hans upplevelser, sanningen i någon annans ögon kan ju vara en helt annan! Det har inte stått någonstans om alla positiva ord som han också gett till mängder av personer i sin omgivning.
Vem tilltalar denna bok? Mig absolut, men jag är väldigt inne i skidskyttets värld och gillar att läsa om tävlingarna och träningarna och alla övriga skidskyttar. Boken innehåller självklart en väldigt stor del om Björns privatliv och alla uppoffringar som han gjort under sin långa idrottskarriär. Känslan att inte få träffa frun Heidi eller sonen Dante när han varit ute en månad eftersom han inte vill dra på sig deras förkylning skär i hjärtat när man läser.
Boken är på hela 435 sidor, men väldigt lättläst med korta dagbokskapitel. Jag hade svårt att lägga den ifrån mig och nu när den är slut känner jag en tomhet, både över att Björns karriär som skidskytt är slut och att jag vill veta vad som händer sedan med hans skogsplaner, styrelsearbeten, politik, TV-jobb eller vad han tänker ta sig för. Men det lär vi nog få läsa om i tidningar för är det något som Björn Ferry kan så är det att skapa rubriker. För min del är åtminstone en julklapp klar!
Mitt betyg på denna bok blir CCCCc.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus eller signerat direkt av Björn Ferry


Tack till Forum för recensionsexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.