måndag 24 november 2014

Flickorna i speceriaffären - Eli Åhman Owetz

Författare: Eli Åhman Owetz
Titel: Flickorna i speceriaffären
Utkom : 2014
Förlag: Förlaget Orda


Andra böcker jag läst av samma författare:

Anna-Lisas antik





Baksidan:
Den unga antikhandlaren Anna-Lisa driver retrobutik i byns före detta speceriaffär. Endag kommer Britta, en nittiofemårig dam som i sin ungdom arbetade i butiken, på besök. De två blir goda vänner men utan att Britta avslöjar sin hemlighet, den som binder samman hennes och Anna-Lisas liv.När Britta går bort får Anna-Lisa kistan med hennes gamla dagböcker, och tio brev. Breven är Brittas memoarer och tar med Anna-Lisa på en resa genom 1900-talet och en kärlekshistoria som sträcker sig över 60 år. Breven innehåller också ledtrådar till en skatt.


Mitt omdöme
Andra boken om Anna-Lisas antik som tar vid där den förra slutade. Jag måste återigen säga att jag verkligen gillar Eli Åhman Owetz sätt att skriva, miljöerna som hon beskriver är verklighetstrogna och man ser framför sig 50-tals kläderna och möblerna. I denna bok får man genom breven som Britta skrivit till Anna-Lisa se Sverige från 30-talet och framåt. Slukade denna bok och längtar efter uppföljaren så att man får följa livet på slottet och hur det går med Anna-Lisas antik.
En riktigt härlig feelgood roman.
Mitt betyg på denna bok blir CCCC.

Finns att köpa hos Adlibris & Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.