söndag 16 november 2014

Smakbit på söndag - Ferry tales

Söndag igen och vi är redan i mitten av november, en söndag som inte riktigt blev som jag trodde. Meningen var att vi skulle tillbringa helgen i stugan, men eftersom maken blev inkallad som drevprovsdomare så blev jag ensam hemma och vad passar få bättre än att läsa allas boktips hos Flukten från virkelighetens söndags smakbitar,
 

I dag tänkte jag ge er en smakbit ur den bok som jag har läst hela helgen och som de som läst tidningarna i Sverige har haft svårt att missa. Jag har dock valt en av de 420 sidor som inte har skrivits om i tidningarna, boken jag pratar om är en biografi skriven av Björn Ferry "Ferry tales: inte så förbannat tillrättalagt". Det finns massor av sidor som berörde mig, så det har varit lite svårt att välja vilken, men scenen som jag valt är Björns beskrivning om varför han satte sista skottet som resulterade i ett OS-guld. 

"Att jag klarade av situationen och inte ballade ur berodde nog delvis på att jag förberett mig, men också på att jag hade haft tankarna på andra saker tiden fram till OS. Anders, min bror, opererades för en elakartad hjärntumör, fick beskedet att operationen gått bra bara några dagar innan första tävlingen. Jag hade varit så spänd, hur ska det gå, vad gör jag om han dör nu? Åker jag hem då? Från OS? Att Anders låg och kämpade för livet gjorde att jag fick en sundare inställning till mina tävlingar. Jag kunde slappna av, det var inte hela världen, jag gör mitt bästa, det är bara idrott, jag är frisk, jag lever. Jag lyckades avdramatisera det hela, min nervositet dämpades en aning, kanske precis lagom för att kunna prestera på topp.



Ha en bra söndag allesammans och ta hand om er!

7 kommentarer:

  1. Det hørtes ut som en interessant bok. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakbiten. Tankeställare av den typen brukar ge en annan inställning till livet.

    SvaraRadera
  3. Det gäller att ha rätt perspektiv och se vad som är viktigt här i livet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Jisses vilka benmuskler! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.