torsdag 30 juli 2015

Brott kan ej styrkas - Martin Melin

Författare: Martin Melin
Titel: Brott kan ej styrkas
Utkom : 2015
Förlag: Forum

Antal sidor: 254
Boktyp: E-bok
Utspelar sig i : Stockholm

Andra böcker jag läst av samma författare:

Status 12

 
Baksidan
Thomas Hallgren börjar känna sig som en i gänget i A-turen på Norrmalms polisstation, där han nu har varit i ett och ett halvt år. Han tar större plats och den hårda jargongen känns inte längre lika främmande. Men trots att han och de andra poliserna försöker hålla stämningen uppe blir de alltmer frustrerade över den byråkrati som hindrar dem från att göra sitt jobb.

Thomas märker att han och hustrun Maria kommer allt längre från varandra och det känns som om de ständigt bråkar. När han träffar den nya polisen Louise blir han nästan omedelbart attraherad av henne. Thomas närmaste kollega Lagerström befinner sig i en uppslitande vårdnadstvist och en dag går ett gräl mellan honom och exfrun så långt att han ger henne en örfil, mitt framför ögonen på Thomas. Ska Thomas låta lojaliteten mot kollegan tysta honom eller ska han berätta vad som har hänt?

Samtidigt fortsätter Thomas sina efterforskningar kring fadern Rolf Hallgren och de oegentligheter som ska ha skett under hans tid som polis. Vad var det som hände vid det där ingripandet när en man dog under mystiska omständigheter?


Mitt omdöme: Jag gillade Melins debut och denna bok är verkligen inte sämre, den fångande mig på en gång och jag läste ut den snabbt. Jag gillar hans sätt att ta med läsaren både bland jargongen på polisstationen och hemma. Thomas känns som den rekorderlige polisen och vill verkligen inte hamna i onåd hos någon, hans jakt på vad hans far och dennes kollegor gjort tidigare är en extra krydda till hela berättelsen. Rekommenderas varmt och hoppas på en fortsättning.

Mitt betyg CCCCc.


Finns att köpa hos Adlibris och Bokus

Stort tack till Forum för recensionsexet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.